آثار باستانی راستاب

مجموعه اسعدیه

دریک کیلومتری شمال شرقی راستاب در امتداد بالای دره‌ی راز،   "باغ بالا" یا همان مجموعه کاخ‌های اسعدیه قرار دارد که تا بافت کنونی شهر چلیچه امتداد دارد. متاسفانه هیچ کدام از ابنیه‌ی با ارزش این باغ به ثبت ملی نرسیده است.این مجموعه به ترتیب از بالا شامل، امارت خان باباخان، اندرونی کوشک محمد خان سالار اعظم و قلعه تاریخی می باشد که اکنون تخریب شده و در بافت کنونی شهرچلیچه قرار قرار گرفته است.








محوطه گنجگاه 1و2:(گود گنجگاه)


این محوطه هامربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان(کاسیان) است و در شهرستان فارسان، بخش مرکزی، 2 کیلومتری جنوب شرق روستای راستاب، ۱ کیلومتری شرق جاده جونقان به راستاب واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت 26568 و 26569به‌عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است گنجگاه قدیمی‌ترین محل سکونت انسان در حوالی راستاب است.افسانه‌های زیادی در مورد گود گنجگاه در میان مردم راستاب وجود دارد.که از آنجمله می‌توان به داستان مرد کور اشاره کرد.

منابع:
«دانشنامهٔ تاریخ معماری ایران‌شهر». سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران. بازبینی‌شده در ۱۹/۵/۲۰۱۱.

محوطه سیاه دان:(سیادون)


این محوطه مربوط به دوران پیش از اشکانیان است و در شهرستان فارسان، بخش مرکزی، 6کیلومتری جنوب شرق روستای راستاب ودر ادامه‌ی خط محوطه‌های باستانی این روستا ، ۵۰۰ متری شمال جاده جونقان به راستاب، دره سیاهدان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۵۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منابع:
«دانشنامهٔ تاریخ معماری ایران‌شهر». سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران. بازبینی‌شده در ۱۹/۵/۲۰۱۱.

محوطه دره جنی: (گودجندینه)

این محوطه مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان فارسان، بخش مرکزی، دهستان میزدج سفلی، ۱/۷ کیلومتری جنوب شرق روستای راستاب، ۵۰۰ متری شمال جاده جونقان به راستاب واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۵۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منابع:
«دانشنامهٔ تاریخ معماری ایران‌شهر». سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران. بازبینی‌شده در ۱۹/۵/۲۰۱۱.

بارقون:(باغ باقر خان)

این محوطه تاریخی درجنوب روستای راستاب وکنار جاده‌ی راستاب به جونقان است .آخرین سکونت گاه مردم قبل از راستاب کنونی این ناحیه بوده که بر اثر زلزله ویران شده.این محوطه که به دوران حکومت اتابکان لر باز می‌گردد هنوز درفهرست آثار ملی ثبت نشده.

منابع:
مشاهدات و باورهای مردم بومی

محوطه‌ی خالو هادی: (مله‌ی حالوهادی)

این محوطه درشرق روستای راستاب ودر کنار محل استقرار کنونی روستا قرار دارد وراه رسیدن به باباشادی یگی از تفرج گاههای راستاب از روی آن میگذرد .متاسفانه این اثر در آثار ملی به ثبت نرسیده . این محوطه به دلیل نزدیکی به روستا باخطرات زیادی روبرو است .که از آنجمله حفاری غیرمجاز.کاشت باغات میوه وعبور ماشین آلات سنگین از روی این تپه‌ی باستانی که در مسیر آمد وشد روستاییان است.

(منبع: وبلاگhttp://asarrastab.persianblog.ir. محمد نیکپور)